Wow Insaf!! Mengapa Hawa tercipta saat Adam tertidur?
Assalamualaikum wbt ..


"Seorang laki-laki jika dia kesakitan, maka dia akan membenci. Sebaliknya wanita, saat dia kesakitan, maka semakin bertambah sayang dan cintanya"

Seandainya Hawa diciptakan dari Adam As saat baginda terjaga, pastilah Adam akan merasakan sakit keluarnya Hawa dari sulbinya, hingga dia membenci Hawa. Akan tetapi Hawa diciptakan dari Adam saat dia tertidur, agar Adam tidak merasakan sakit dan tidak membenci Hawa. Sementara seorang wanita akan melahirkan dalam keadaan terjaga, melihat kematian dihadapannya, namun semakin sayang & cintanya kepada anak yang dilahirkan bahkan ia akan menebusnya dengan kehidupannya.

Sesungguhnya Allah menciptakan Hawa dari tulang rusuk yang bengkok yang tugasnya adalah melindungi Qalbu(jantung, hati nurani). Oleh karena itu, tugas Hawa adalah menjaga qalbu. Kemudian Allah menjadikannya bengkok untuk melindungi qalbu dari sisi yang kedua. Sementara Adam diciptakan dari tanah, dia akan menjadi petani, tukang batu, tukang besi, dan tukang kayu. Wanita selalu berinteraksi dengan perasaaan, dengan hati, dan wanita akan menjadi seorang ibu yang penuh kasih sayang, seorang saudari yang penyayang, seorang putri yang manja, dan seorang istri yang penurut.

Dan wajib bagi Adam untuk tidak berusaha meluruskan tulang yang bengkok tersebut, seperti yang dikabarkan oleh Nabi Muhammad SAW, “jika seorang lelaki meluruskan yang bengkok tersebut dengan serta merta, maka dia akan mematahkannya.” Maksudnya adalah dengan kebengkokan tersebut adalah perasaan yang ada pada diri seorang wanita yang mengalahkan perasaan seorang laki-laki.

Maka wahai Adam janganlah merendahkan perasaan Hawa, dia memang diciptakan seperti itu. Apabila seseorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidak menitikkan airmata, itu berarti dia sedang menangis di dalam hatinya. Apabila dia tidak menghiraukan kamu setelah kamu menyakiti hatinya, lebih baik beri dia waktu untuk menenangkan hatinya sebelum kamu meminta maaf. Dan wanita sulit untuk mencari sesuatu yang dia benci untuk orang yang paling dia sayang~

p/s: credit to  facebook I Love Allah SWT and Prophet Muhammad SAW for da lovely words~ 
Category:

9 comments:

Yuyu Johanna said...

Wah..sumpah best story ni.Boleh tak yuyu nak copy?nanti yuyu credit same moez.hehe.

Moez...bila mau photoshoot ni...roger2 ok.ngee~

AL AZRUL said...

nice...

MoezPhotography said...

yuyu: hehe baek yuyu~ ;) jgn lupe credit to da facebook page also.. ^^

azrul: peringatan untuk kita semua.. :)

Anonymous said...

like it.. :)

mawar^-^biru said...

suka2.. ustaz moez.. da lma xjmp.. kih3 ;p

Effy Saiful said...

I'm not sure about the Islamic version, but the story of how the rib was taken while Adam was asleep is definitely taken from the Bible. The book of Genesis, chapter 2, to be exact.

It would be best if someone could come up with an authentic hadis, confirming this story, as not to confuse any more people with Israiliyaat elements.

MoezPhotography said...

@anoynymous: tanx.. :)
@mawar: hehehe.. so kite berjumpe kembali.. ^^
@effy: oyeah.. i will look into it, tu la, aku pn tak pnah jgak dgr lagi org crite2 pasal ni, nanti aku kaji and explore about it, tanx bro! ;)

Iera Fakhira said...

this is the best entry! thanks for sharing Moez. much love

MoezPhotography said...

iera: my very pleasure.. ;)

Post a Comment